HUDVÅRD FÖR VÅRA SMÅTTINGAR Tips, tyckande, råd, rön och personliga reflektioner

tisdag 28 september 2010

2 grundläggande tips för barn och hudvård

Jag har fått ett par mejl med generella frågor om vad man bör tänka på vad gäller barn och hudvård. Och med anledning av detta tänker jag i det här inlägget ta upp ett par riktlinjer som jag själv använder i vardagen. Framförallt vill jag, precis som du, att hudvård ska vara enkelt. Det gäller såväl mitt eget bruk av hudvård, som för mitt barn. I stort gäller det att skaffa rutiner för hudvård, så att man slipper tänka och yvas över det hela tiden. Att man hittar rutiner i vardagen som blir självgående. Här följer därför ett par riktlinjer, som jag hoppas kan vara till hjälp.
  • Använd ekologisk hudvård eller naturlig hudvård

Det debatteras ofta om den hudvård vi använder, krämer vi smörjer oss med etc, verkligen går in i huden eller inte. Idag verkar de flesta vara eniga om att huden verkligen tar upp det vi smörjer den med. Ibland ser man siffror på 20%, ibland på 90%. En del tycker därför att vi ska vara lika noga med de ämnen i vår hudvård som vi är noga med sammansättningen är i våra livsmedel, medan andra har en mer avslappnad inställning. Personligen tillhör jag nog den förra kategorin. Min erfarenhet är att hudvård påverkar vår hud på ett väldigt grundläggande sätt och att vi därför bör vara väldigt selektiva med vilken hudvård vi använder. Och eftersom de största delen av producerad hudvård idag innehåller syntetiska, kemiska ämnen som kan vara skadliga för din hud och kropp, har jag medvetet valt att bara använda högkvalitativ ekologisk hudvård och naturlig hudvård. Så också för mitt barn, förstås. Eftersom barnets hud är tunnare och mer känslig än vuxen hud, tar den också lättare upp ämnen från hudvårdsprodukter. Därför är det extra viktigt att denna hudvård är av kvalitet och inte innehåller en massa utfyllnad och syntetiskt skräp. Alltså: håll dig till certifierad, kvalitativ ekologisk, naturlig hudvård.
  • Stöd barnets naturliga skydd i huden

Ett väldigt vanligt fel vi gör vad gäller hudvård och barn är att vi blir överambitiösa. Som förälder vill man ju göra allt för sitt barn och inte sällan tror man att ett frekvent rengörande och smörjande av barnets hud kommer att hålla alla problem stången. Det kan faktiskt vara precis tvärtom. Överanvänding av rengöring kan nämligen ta bort barnets naturlig fetter i huden, vilka fungerar som ett skydd, och ett ständigt smörjande och kletande med krämer kan hämma barnets egen produktion av fetter och viktiga ämnen i huden. Lärdom: smörj och rengör med måtta. Ditt barns hud är en synnerligen sofistikerad uppsättning celler och funktioner och har alla skydd och funktioner som behövs av naturen. Bruka därför hudvård som ett stöd för dessa funktioner, inte som en ersättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar