HUDVÅRD FÖR VÅRA SMÅTTINGAR Tips, tyckande, råd, rön och personliga reflektioner

onsdag 17 mars 2010

Hudvård för barn - Calendula vind och väderkräm

Hudvårdsprodukt för kall och torr väderlek

Idag tänkte jag rätt och slätt tipsa om en hudvårdsprodukt för barn som jag tycker mycket om. Weledas Calendula vind och väderkräm (eller som den egentligen heter: Calendula Wind and Weather Cream). Det här är ljuvlig, skön hudvård som jag ofta använder på min
tvååriga dotter när hennes hud är i behov av extra återfuktning. Precis som intentionen med krämen så smörjer jag oftast i kall, torr eller blåsig väderlek. (Du känner väl till uttrycket: "sådant väder, sådan hud...").

Högkvalitativ ekologisk hudvård

Weleda är välkända för högkvalitativa ekologiska hudvårdsprodukter och den här krämen är ingen undantag. Ingredienserna består av rent bivax och ullfett som tillsammans bildar ett slags skyddande hölje för barnets hud utan att såsom syntetisk hudvård täppa igen hudens porer. Därtill är grunden i krämen min favorit bland vegetabiliska oljor, mandelolja. Jag älskar den oljan. Och namnet är så vackert. Mandelolja. Låter som poesi i mina öron. Mandelolja
gör huden smidigare, återfuktar och har också en läkande förmåga. Som bas till hudvård för barn med känslig hy är den enligt min erfarenhet helt brilliant. Utöver detta är ingredienserna eteriska oljor samt ekologiskt odlad ringblomma. Ringblomma sägs verka lugnande och läkande för huden och jag vet inte om det stämmer men jag har hittills bara positiva erfarenheter av hudvårdsprodukter som innehåller ringblomma.

Dermatologiskt testad på känslig hud

Kort sagt är det här väldigt bra ekologisk hudvård för barn. Weleda informerar att Calendula vind och väderkräm är dermatologiskt testad på mycket känslig hud, och att den därför är användbar redan från födseln. Självklart handlar detta om hudvård som är helt befriad från syntetiska dofter, färger, konserveringsämnen och mineralolja.

Priset? Väldigt billigt faktiskt. Har hittar denna på nätet för 56 kr (30 ml).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar